Tornar

Cristina Aliagas

Professorat de la UAB

Professora Agregada (permanent)

[email protected]

 

Cristina Aliagas és llicenciada en Humanitats (2005) i doctora amb Menció Europea per la Universitat Pompeu Fabra. La seva tesi, “El desinterès lector adolescent” (2011), dirigida pel Dr. Daniel Cassany i el Dr. Josep M. Castellà, desenvolupa una anàlisi antropològica de les pràctiques alfabetitzadores i identitats lectores de quatre adolescents que es resisteixen a llegir literatura. Ha estat Investigadora Postdoctoral Associada a la Universitat de Sheffield (2013-2015), a la Universitat Autònoma de Barcelona (2011-2013, 2015-2016) i a la Universitat Pompeu Fabra (2017-2019), amb beques competitives com Beatriu de Pinós /Marie Curie Actions i Juan de la Cierva-Incorporació.

Ha publicat més de cinquanta articles i ha impartit més de cent presentacions a congressos nacionals i internacionals. Ha realitzat tres estades de recerca al Regne Unit; amb el Prof. David Barton a la Universitat de Lancaster (2007) i amb la Prof. Kate Pahl i la Dra. Júlia Davies a la Universitat de Sheffield (2009, 2013-2015). Des del 2005 ha impartit docència a diverses universitats (UPF, UAB, UOC, The University of Sheffield).

La seva investigació actual se centra en el paper que juguen les pràctiques de lectura i escriptura a la vida i les ‘subcultures’ dels joves catalans, especialment d’aquells que tenen dificultats a l’escola. En aquest marc d’estudi, la seva recerca desenvolupa diferents focus: etnografia i alfabetització, alfabetització digital (xarxes socials com Facebook), identitats i pràctiques alfabetitzades analògiques i digitals a la cultura adolescent (lectors de manga, lectors amb tauleta, rapers emergents, escriptors fanfiction, jugadors de rol, escriptura privada). Aquests estudis antropològics sustenten un altre conjunt d’estudis centrats en la intervenció pedagògica a l’aula, a través dels quals explora les relacions sinèrgiques entre les cultures adolescents, les pràctiques digitals i el currículum.

Actualment és coordinadora local del Màster Erasmus Mundus en Literatura Infantil, Mitjans i Cultura Infantil de la UAB, i també del Màster interuniversitari UAB/UB a Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura. També és co-IP d’un projecte de recerca de Reptes del Ministeri sobre la integració de la literatura digital a l’educació literària a l’escola secundària.