Tornar

Journeys… from images to words and back again

Evelyn Arizpe (Investigadora principal), Maureen Farrell, Julie Mcadam, Alison Devlin, Caroline Bagelman

Editorial: http://www.journeys-fromimagestowords.com/
Any: 2013

Aquest mes el grup de recerca que dirigeix ​​la Dra Evelyn Arizpe de l’Escola d’Educació de Universitat de Glasgow ha obert al web Journeys … from images to words and back again (Travessies … d’imatges a paraules i un altre cop de tornada), un portal que segurament trobarà de profit tothom que tinguin interès en indagar les possibilitats que brinden els àlbums il.lustrats en l’educació literària i visual en entonos escolars plurilingües.

Fa quatre anys la Universitat de Glasgow – amb el suport de l’UK Literacy Association – va emprendre el projecte de recerca “Visual Journeys: Exploring children ‘s visual literacy through intercultural responses to wordless picturebooks” (Travessies visuals: explorant l’alfabetització visual a través de les respostes a àlbums sense text).

Els objectius del projecte eren explorar, provar i valorar estratègies didàctiques noves, així com estudiar les pràctiques de lectura textuals i visuals d’alumnes immigrants nouvinguts. Per això es van preparar entrevistes, pautes de discussió, estratègies i activitats al voltant dels àlbums de Emigrantes de Shaun Tan i Flotantede David Wiesner. El projecte no es va quedar a Escòcia sinó que va emigrar també als EUA, Austràlia i Catalunya. GRETEL, que havia iniciat la seva investigació sobre l’ús de la literatura en el procés d’acollida dels alumnes immigrants, es va unir al projecte Visual i el va dur a terme a Barcelona amb el suport del Ministeri d’Educació i Ciències i l’AGAUR. (Vegeu Gretel.cat per més informació). Els resultats – producte de l’anàlisi i categorització de les gravacions de les converses amb els nens i de les seves produccions – il.luminen sobre quines pràctiques i activitats s’han de propiciar a l’aula en general i específicament en contextos multilingües. També tenen la riquesa del contrast de situacions molt diverses, l’expertesa i interpretació d’investigadors de perfils variats i han estat difosos en diverses de publicacions especialitzades, incloent el recent llibre de GRETEL en coedició amb el Banco del Llibro, La literatura que acull: immigració i lectura d’àlbums.

El portal Journey s … és en ell mateix una nova travessia que té, com a destinataris fonamentals els mestres, el seu objectiu és la difusió del valuós material que ha ofert la investigació fora dels límits de les publicacions especialitzades. En aquest sentit, a més de recollir de forma succinta la informació, els resultats i les dades més rellevants de les investigacions que es van fer a Escòcia durant i després del projecte internacional, s’ofereixen propostes didàctiques concretes, la selecció comentada d’àlbums utilitzats amb els nens (The Rabbits de Shaun Tan, Gervelie s Journey. A Refugee Diary d’Anthony Robinson i Annemarie Young i Boy Overboard de Morris Gleitzman) i, ​​d’aquí poc, un pack descarregable per facilitar que els educadors es familiaritzin amb els detalls de projecte i les propostes didàctiques. Tot això es `presenta de manera amable i invitadora amb un disseny que juga amb la idea que com a lectors ens endinsem en els detalls d’una cartellera escolar. La secció titulada “Teaching Tools” (eines didàctiques) mereix una menció especial per la manera clara i detallada d’explicar-se (inclou exemples de les produccions dels nens) per tal que qualsevol pugui replicar sense dificultat les activitats que van ser reeixides en el context de la investigació.