Tornar

Creatures Such as We

Lynnea Glasser

Laboratori: Choice of Games LLC
Llengua: Anglès
Any: 2014
Edat: (12-14)

“Una simulació de cites? Un fragment de la vida d’un guia turístic? Una aventura de ciència-ficció? Un comentari filosòfic sobre els videojocs? Una festa-gore de zombis i fantasmes? Una narrativa cohesionada que, en efecte, envolta junts tots aquests diferents elements de la història?”. La seva autora, Lynnea Glasser, defineix així aquesta obra al seu bloc Made Real Stories i nosaltres ens fem ressò de les seves paraules per presentar-vosCreatures Such As We, una obra interactiva a l’estil “tria la teva aventura” que torna a fer que ens qüestionem les fronteres entre la literatura digital i els videojocs.

Sense imatges, sons o animacions i valent-se només del text, Creatures Such As We submergeix el lector en dos nivells narratius diferents, però estretament relacionats entre ells. D’una banda, ens posarem a la pell d’un guia turístic lunar aficionat als videojocs (del qual podrem triar l’edat, la raça, el gènere i el nom) qui s’ha de fer càrrec d’una visita molt especial: la dels dissenyadors de Creatures such as we, un joc que, a banda de donar nom a l’obra, resulta una part fonamental de l’argument, perquè el protagonista n’és un fidel seguidor a qui té desconcertat el capítol final. A partir d’aquí, les decisions que prenguem decidiran gran part de les relacions que establim amb els nous residents, per exemple, ens podrem mantenir en un nivell estrictament professional o iniciar-ne romanços. Però a través de les nostres decisions també ens responsabilitzarem de l’esdevenidor narratiu de les accions del protagonista dins d’aquest joc que el té en suspens.

Aquest és, precisament, el gran encert de Lynnea Glasser, la llibertat interactiva que ofereix al lector, i que li permet percebre clarament la imprompta de cada decisió en el desenvolupament d’ambdós nivells narratius. Així, a través de les múltiples converses entre els personatges de la història i gràcies a la nostra llibertat electiva es genera un debat continu sobre temes de gran fondària, com la solitud de la vida (a la lluna), la por a la mort, els videojocs com a expressió artística, els reptes de ser dona en una indústria masclista, etc. Debats que, inevitablement, es projecten a manera de reflexió metaficcional i diríem gairebé filosòfica sobre la llibertat de decisió i les seves conseqüències dins de la narrativa digital, però també fora, a la vida. En definitiva, l’autora aconsegueix una perfecta comunió entre el recurs i el missatge, entre l’elecció com a forma de lectura i la llibertat com a eix temàtic sobre el qual pensar: llibertat com a lectors, com a jugadors, com a persones. Creatures Such as We, és, per tant, un gran exemple de com els terrenys digitals es valen de noves maneres amb les quals generar les inquietuds crítiques que tota forma artística ha de produir.

Links descarrega