Tornar

Ad occhi aperti: Leggere l’albo illustrato

Hamelin

Editorial: Roma: Donzelli Editore
Any: 2012
ISBN: 978-88-6036-702-0

Del 25 al 28 de març se celebrarà la 50 º edició de la Bologna Children Book Fair (la Fira del Llibre Infantil i Juvenil de Bolonya), un aniversari que cal tenir en compte. Els seus 20 mil metres quadrats coberts de 1200 estands i espais expositius d’editorials i associacions provinents de fins a 66 països diferents convoquen a editors, autors, il.lustradors, llibreters, bibliotecaris i en general tots aquells que vulguin conèixer les novetats de la producció de la LIJ o donar-se a conèixer en aquest món. En aquest aniversari tan especial els organitzadors han previst la concessió del premi BOP (Bologna Prize per al Millor Editor Infantil de l’any), la segona edició del premi The Children s Museum Award i l’Bolognaragazzi Digital Award, aquesta vegada amb dues categories: Ficció i No -Ficció, a més de les seves parades i activitats de rigor, com les exposicions d’il.lustradors del món, l’exposició al voltant de Suècia, país Convidat d’Honor en aquesta edició, la selecció dels White Ravens organitzats per la International Jugendbibliothek o la selecció de la llista d’honor IBBY de tots els països membres de la xarxa. No faltaran, a més, els emocionant anuncis dels que seran els guanyadors del Premi The Astrid Lindgren Memorial Award i del Hans Christian Andersen.

Per celebrar a GRETEL l’aniversari d’aquest esdeveniment, voldríem ressenyar un llibre que s’insereix entre els èxits de la Fira. Al mes de gener ja vam recomanar La trilogia del límit de Suzy Lee que va ser presentada a la Fira l’any passat i, aquest mes, us oferim una altra de les novetats de l’anterior edició: Ad occhi aperti: leggere l’albo illustratode la Associazione Culturale Hamelin. Aquesta obra podria considerar-se una mena de vademècum, inexistent fins ara a Itàlia, que condueix el lector al mateix cor del treball editorial dels àlbums il.lustrats a través d’un recorregut que explora els àlbums més significatius des de la segona meitat dels noranta fins avui dia.

Fundada a Bolonya el 1996, Hamelin és una associació cultural que relaciona la promoció cultural amb la vocació pedagògica, tot treballant amb infants i adolescents, en particular a través de la literatura, el còmic, la il.lustració i el cinema. A més d’organitzar cursos, tallers, conferències, projectes didàctics i exposicions, publica una revista homònima de caràcter quadrimestral, considerada una de les més interessants d’Itàlia sobre lectura i literatura infantil i juvenil.

Ad occhi aperti: leggere l’albo illustrato es planteja com una eina crítica destinada a pares i mares, docents, bibliotecaris, etc. amb l’objectiu de guiar la lectura dels àlbums il.lustrats. Per això, s’analitzen els elements clau del llenguatge d’aquests llibres, es consideren els possibles valors pedagògics i es presenta un seguit de propostes des de diferents trajectòries temàtiques.

L’obra es divideix en 11 capítols acompanyats d’un gran nombre d’il.lustracions a color. Els capítols d’Andrea Rauch i de Martino Negri giren al voltant de la història i concepció de l’àlbum, mentre que en el capítol d’Ilaria Tontardini es defineixen alguns dels elements o mecanismes fonamentals del funcionament d’aquest tipus de producció.

D’una banda, Emilio Navarra reflexiona sobre la relació entre la temporalitat i l’àlbum il.lustrat i explora la varietat de ressonàncies emotives que és capaç de suscitar en relació al temps. Com bé diu l’autor d’aquest capítol, hi ha un temps que sorgeix de l’organització de la narració, un temps concret de l’acte de lectura, però també una percepció del temps, que no és mesurable perquè té més relació amb l’atmosfera que es crea al llarg de la lectura i les expectatives que genera en el lector. Així, doncs, proposa una possible classificació tenint en compte tant el temps del llibre com el del lector.

De l’altra, Giulia Mirandola, a través de dos capítols diferents, presenta els àlbums sense paraules, en defensa el valor narratiu, defineix el silenci com una realitat plural i els llibres “per pintar” com produccions que donen el poder i la sensació de poder a l’infant que sosté un llapis tot sol i dibuixa, pinta i escriu; mentre que Loredana Farina posa al nostre abast el concepte de “llibres-joc” des del punt de vista editorial.

Així mateix, Giordana Piccinini afronta el tema dels valors pedagògics a través de la lectura detallada d’alguns àlbums, destacables per la força amb la que mostren una plena consciència pedagògica i una absoluta maduresa artística.
Nicoletta Gramantieri indaga sobre alguns dels aspectes de la complexa relació existent entre text i lector a causa de la multiplicitat de significats i dels requeriments que poden emergir, proliferar i trobar-hi resposta. Per exemple, el treball de cooperació amb el text que el lector ha de fer quan s’acosta als àlbums i algunes de les competències que es desenvolupen gràcies a aquest treball o la consideració que la trama és tan sols un dels molts elements a tenir en compte a l’hora de valorar i seleccionar un àlbum.

Roberta Colombo conclou aquest llibre amb dos capítols sobre la natura i els espais. En el primer analitza els aspectes que uneixen la naturalesa amb els àlbums il.lustrats, tals com el ritme i el temps, l’observació del món real, el joc dels punts de vista o el visible i invisible; mentre que, en el segon, fa un recorregut a través dels espais interns com espais emotius i externs.

Finalment, el fet que Ad occhi aperti: leggere l’albo illustrato s’hagués acabat d’imprimir el 14 de març de 2012, només 5 dies abans de la Fira del Llibre Infantil i Juvenil de Bolonya de l’any passat, ens recorda que el fet d’assistir a la Fira és una oportunitat inigualable per conèixer les novetats del mercat editorial de la literatura infantil i juvenil, així com la publicació d’estudis i assajos de fora del nostre país.